Dofus- MMORPG może być ciekawe

Grałem, a może raczej sprawdziłem wiele gier MMORPG. 90% odinstalowałem po pół godziny, 5% po godzinie, czterem procentom poświęciłem z tydzień a przy tym jednym świetnie się bawiłem przez naprawdę długi czas. Nie bawi mnie klikanie myszką na potworka, naciskanie F1 żeby odpalić skill i… to w zasadzie wszystko. Zabijanie 10000 potworków tylko po to, żeby przejść na następny poziom by zabić 20000 potworków, dzięki czemu przejdziemy na kolejny? Nie, dziękuję. Z drugiej strony podoba mi się granie z tysiącami innych graczy.  Handel, wspólne walki, rozmowy, pomoc w zadaniach… To coś, czego w tradycyjnym RPG nie ma. Jednak niewiele jest gier z tego gatunku, które oferują coś poza byciem na jednym serwerze z innymi graczami. Na szczęście są wyjątki, a dzisiaj chciałem napisać o jednym z nich.

Dofusa odkryłem kilka lat temu, kiedy szukałem jakiejkolwiek gry, która zadziałałby na moim- wtedy bardzo starym- komputerze. W internecie przez przypadek trafiłem na Dofusa. Spodobała mi się grafika (co innego mogłem powiedzieć po zobaczeniu screenów?),  wymagania i turowy system walki (uwielbiam!)- ściągnąłem, zainstalowałem, włączyłem.

Na początek tworzenie postaci. Do wyboru aż 12 klas, a co ważne-w przeciwieństwie do innych gier tego typu- każda z nich jest naprawdę inna. Do wyboru mamy Crę (łucznik), Enutrofa (klasa dobra do bogacenia się, zwiększa możliwość znalezienia rzadkich przedmiotów), Feca (Specjalizuje się w osłanianiu siebie i innych), Iop (zadaje duże obrażenia mieczem), Osamodas (Może przywoływać stworzenia by te walczyły za niego), Sram ([tak wiem, sram] Nie atakuje bezpośrednio, specjalizuje się w zastawianiu pułapek; może stać się niewidzialny), Sacrier (Dzięki bardzo dużej ilośći HP jest najlepszym tankiem. Zadaje też spore obrażenia. Walczy bez broni), Ecaflip (Koty- hazardziści. Siła ich ataków zależy od…szczęścia), Eniripsa (Leczą, dodają bardzo pożądane przez wszystkich punkty AP [o tym później] itd, jednym słowem- uzdrowiciele), Sadida (Panuje nad naturą. Potrafi też przywoływać laleczki voodoo, które walczą dla niej/niego), Xelor (kontroluje czas. Potrafi odbierać punkty AP), Pandawa (Walczą najlepiej gdy są…pijani).

Grafika. Tutaj WIELKI plus dla twórców, którzy udowadniają, że gra nie musi korzystać z najnowszych technologi, być fotorealistyczna i w HD by być piękna. Ba! Może być to gra 2D zrobiona w …javie!

To oczywiście kwestia gustu, ale ja, jako fan 2D, zakochałem się w tej grafice. Jest bajkowo, szczegółowo, z humorem; animacją postaci, czy czarów nie można niczego zarzucić- wszystko jest takie, jakie być powinno.

Dalej, muzyka. Dla mnie- jedna z najpiękniejszych w grach wideo. Tak, wiem, wielu powie, że przesadzam, ale hej! To tylko moje zdanie, tak? :) Niestety, niedawno gra przeszła dość dużą zmianę, a wraz z nią zmienili grafikę i właśnie muzykę. O ile pierwsza zmiana jest dla mnie na plus (screeny wyżej są już po zmianie grafiki), o tyle muzyka już niestety nie. Jasne, dalej jest świetna, dalej klimatyczna, ale jestem zdania, że ta część gry żadnych zmian akurat nie potrzebowała. Tęskno za niektórymi kawałkami; szczególnie muzyką podczas walki, czy w mieście Amakna. No cóż…

Muzyka ze starszej wersji Dofusa- słyszymy ją w świątyni Eniripsy

Amakna

No, to chyba czas na rozgrywkę?

W Dufusie naprawdę jest co robić. Jest kilkanaście (a może i kilkadziesiąt) profesji. Nie będę opisywał każdej z nich, napiszę tylko, jak mniej więcej to wszystko wygląda.

Profesje dzielą się na kilka grup; „zbieracze”, czyli takie, w których zbieramy materiały potrzebne do zrobienia różnych przedmiotów, np dzięki drwalom mamy drewno, rybakom- ryby, farmerom0 zboża itd. Dalej jest grupa, która coś z tych materiałów może zrobić, np piekarz piecze chleb z mąki, którą da mu farmer (który z kolei zrobił ją ze zboża, które zebrał). Krawiec może zrobić ubrania/zbroje dla innych graczy, jeśli będzie miał skórę, którą dostarczy mu myśliwy. I tak dalej…

Trzecią grupą są ludzie zajmujący się bronią, których można podzielić na dwie podgrupy. Jedna zajmuje się robieniem broni, druga ulepszaniem jej.

Każdy gracz może mieć 3 profecje, z tym, że żeby wziąć drugą, trzeba mieć najpierw 30 poziom pierwszej.

Poziom zdobywamy- w zależności od profesji- zbierając materiały, lub robiąc z nich przedmioty. Im wyższy poziom, tym więcej lepszych i cenniejszych rzeczy możemy zrobić/zebrać.

Poza profesjami mamy też oczywiście masę zadań do wykonania, które dostajemy od NPC. Tego wątku chyba nie muszę rozwijać? Nie? No to idziemy dalej.

Na co wszyscy czekali… Walka! Jest to jedyny MMORPG z takim systemem walki. Turowym. Tak, wiem, większości z Was przychodzi teraz na myśl Final Fantasy. 3 postaci stoją po jednej stronie, 3 po drugiej i każdy czeka na swoją kolej. Nie zupełnie. Owszem, porównałbym to do Final Fantasy, ale Tactics, czy serii Disgaea. Walka w Dofusie odbywa się w podobny sposób. Plansza na której walczymy podzielona jest na pola. Każdy gracz czeka na swoją kolei, a kiedy ta już nadejdzie, możemy wykonać jakiś ruch.

Każda z postaci ma MP i AP. MP to po prostu… Nie, to nie to MP o którym myślicie. Tutaj MP znaczy movement points,czyli punkty, dzięki którym możemy się poruszać. Każda z postaci ma ich 3, dzięki czemu w trakcie swojej tury może przejść 3 pola. Można też oczywiście zwiększyć tę liczbę nosząc odpowiednie buty/zbroje/pierścienie itd, które dodają MP, albo poprosić kolegę z drużyny, by je nam dodał swoim czarem :) Są też klasy i przeciwnicy, które to MP potrafią odebrać. Wtedy klasy, które nie mają zaklęć dzięki którym mogłyby zaatakować z daleka (np Eniripsa, czy Iop) muszą trochę pokombinować by wygrać.

Dalej jest AP, czyli Action Points. Dzięki nim możemy używać naszych umiejętności. Każdy gracz ma tych punktów 6 i podobnie jak z MP, można tę liczbę zwiększyć nosząc odpowiednie ubrania, czy zmniejszyć, dzięki przeciwnikowi, które nam je odebrał :) Jedyną klasą, która może dodać AP jest Eniripsa, przez co chętnie brana jest do grupy. Potrafi co prawda dodać najwyżej1- 2 (a na najwyższych poziomach 3) AP, ale w Dofusie liczy się naprawdę każdy jeden punkcik AP. Często jest tak, że normalnie postać ma 6 AP, atak, którego zwykle używa 4. Dzięki eniripsie, która doda kolejne 2, możemy zaatakować 2 razy naszym najsilniejszym atakiem w ciągu jednej tury.

Rozwój postaci. Walcząc z przeciwnikami lub wykonując zadania dostajemy doświadczenie, po osiągnięciu odpowiedniej ilości doświadczenia przechodzimy na następny poziom- czyli standard. Co poziom nasza postać dostaje 5SP, czyli punktów, dzięki którym możemy nauczyć się nowych umiejętności. Te z kolei odblokowują się wraz ze wzrostem naszego Levela. Na samym początku mamy do dyspozycji 3 czary/ataki. Na 3 poziomie dostajemy kolejny. Na 6 kolejny, później na 9, 12 i tak do 100. Każdy z czarów ma 6 poziomów. Im wyższy, tym większe zadaje obrażenia/lepiej leczy, ogólnie lepsze jest jego działanie, potrzebujemy mniej AP by go użyć i w wielu przypadkach pozwala nam go użyć na przeciwniku/sojuszniku z większej odległości.

Większość umiejętności na najwyższych poziomach naszej postaci i tak uda nam się podnieść na 6 poziom, jednak dotarcie do tego 200 poziomu (czyli maksymalnego) zajmuję trochę czasu, więc przedtem trzeba się pilnować z rozdawaniem punktów SP. Źle zrobiona postać jest mało przydatna w grupie a przez to niechętnie do niej zapraszana.

Oprócz SP naszą postać rozwijamy również przez dodawanie punktów do statystyk. Każda z postaci ma ich 6. Vit, które dodaje HP, Wis, czyli Wisdom, dzięki któremu nasza postać dostaje więcej EXP z walki i zmniejsza ryzyko utraty AP i MP; STR czyli Strength, które zwiększa obrażenia zadawane od ataków neutralych i ziemnych, jak również zwiększa ilość przedmiotów, które może nosić nasza postać. INT, czyli inteligence, zwiększa obrażania od ataków żywiołu ognia, polepsza zaklęcia osłaniające i leczące.  CHA, czyli Chance zwiększa obrażania od ataków żywiołu wodnego i zwiększa prospecting, od którego zależy w jakiej kolejności atakujemy (im większy prospecting, tym większa szansa, że jako pierwsi będziemy mogli wykonać swój ruch) i w końcu AGI, czyli agility, które zwiększa obrażenia zadawane od żywiołu wiatru;  szansę na to, że uda nam się odsunąć od przeciwnika (jeśli stoimy zaraz obok naszego przeciwnika i chcemy np uciec, ten może nas zablokować, przez co tracimy wszystkie MP) i prawdopodobieństwo critical hit (wiadomo).

BARDZO ważna jest też dobra zbroja, broń i akcesoria, a tych jest naprawdę mnóstwo. W wielu grach MMO 99% postaci na określonym poziomie nosi określone zbroje/bronie. Tutaj jest nieco inaczej. W zależności od tego jaką klasą gramy, jaki build dla niej wybierzemy (czyli w jakim kierunku poprowadzimy naszą postać, a większość klas można na kilka sposobów) i ile pieniędzy mamy, takie przedmioty kupujemy. Różne przedmioty/bronie dodają nam co innego do statystyk, dlatego warto na ten temat poczytać przed rozpoczęciem gry, albo (co polecam, w końcu to MMO, cała zabawa polega na WSPÓLNYM graniu) popytać graczy co i gdzie warto kupić.

Do tego wszystkiego dochodzi Energy. Są to punkty życia naszej postaci (nie mylić z HP). Po każdej przegranej walce/śmierci nasza postać odradza się w swojej świątyni (każda z klas ma swoją) i traci pewną ilość tych punktów. Jeśli Energy spadnie do zera, nasza postać zamienia się w ducha, przez co nie możemy robić praktycznie nic, prócz chodzenia po świecie i rozmawiania z ludźmi. Jedynym sposobem powrócenia do żywych jest dotknięcie Statuetki Phoenixa, dzięki czemu nasza postać wraca do życia z 1000 punktów Energy. Na początku mamy tych punktów 10 000. Możemy również przywracać utracone punkty Energy jedząc odpowiednie rzeczy.

Dofus jest świetną grą, ale jak nic na tym świecie, nie idealną. Jednym z minusów jest zmora gier MMO- boty. Stoją ci takie w najczęściej odwiedzanych miejscach i spamują reklamując jakieś stronki. Przez długi czas twórcy Dofusa sobie z tym radzili i praktycznie nie były z tym problemu, od jakiegoś czasu jest jednak tego coraz więcej i naprawdę uprzykrza to grę- mam nadzieję, że w końcu jakoś sobie z tym poradzą. Następną rzeczą są lagi, ale nie takie jakie znacie z innych gier MMO. Tutaj problem lagów jest praktycznie tylko w walce. Największa zaleta tej gry- świetny system walki, ma wadę. 30 sekund to czas jaki mamy do wykonania jakiejś czynności (zazwyczaj robi się to o wiele szybciej). Jeśli nasz kolega z drużyny ma problemy z lagami i przychodzi jego kolej, ten nic nie robi. Cała drużyna stoi i nic nie robi przez pół minuty. Może nie brzmi to tak strasznie, ale uwierzcie, że może być denerwujące kiedy nasza grupa liczy 8 osób+ kilku przeciwników, każdy czeka na swoją kolej a tu ci taki jeden, czy dwóch laguje. Na szczęście jakiś czas temu twórcy gry częściowo rozwiązali ten problem. Co jeszcze? Gra jest teoretycznie darmowa, ale jednak nie do końca. Nie płacąc dostajemy właściwie demo Dofusa. Możemy walczyć z przeciwnikami do 20lvl, mamy ograniczony teren po którym możemy się poruszać, nie wszystkich przedmiotów możemy używać, poziom profesji ograniczony do 30 itd. Gra jednak droga nie jest, 5 euro na miesiąc to naprawę nie aż tak dużo. Dodatkowo mamy możliwość zapłacenia nawet smsem. Można również kupić abonament na tydzień za około 2 euro (jeśli dobrze pamiętam) i sprawdzić co daje pełna wersja gry.

Gildie, pety, aligmenty, perce… Jest tego cała masa i opisanie wszystkiego zajęłoby mi wieczność, więc na tym chyba skończę. Mam nadzieję, że udało mi się kogoś zainteresować tą grą, bo naprawdę na to zasługuje. W końcu ile jest gier MMO w których trzeba myśleć? :) Aie!

Advertisements

3 uwagi do wpisu “Dofus- MMORPG może być ciekawe

  1. Zawsze chciałem spróbować takiej bardziej rozwiniętej gry MMO, jednak czas nigdy na to nie pozwala… W każdym bądź razie będę pamiętał, że jak coś to brać się za grę o tytule Dofus ;)

    • No tak- czas. Na MMO trzeba go trochę poświęcić, przez co i ja mam z tym problem. Znajomi zawsze wyprzedzają mnie o kilka/naście/dziesiąt poziomów po jakimś czasie gry, bo nie mam czasu (albo chęci), żeby codziennie grać :P

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s